Προσωπικός αριθμός: Άνοιξε η πλατφόρμα – Πού κάνουμε αίτηση


Η διαδικασία έκδοσης του Προσωπικού Αριθμού είναι απλή και ψηφιακή, όπως παρουσιάστηκε χθες στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Οι πολίτες μπορούν να τον αποκτήσουν μέσω της πλατφόρμας myinfo.gov.gr ή και μέσω του pa.gov.gr. Όσοι δεν προβούν οι ίδιοι στην έκδοσή του, θα τους αποδοθεί αυτόματα από τις 5 Σεπτεμβρίου 2025 και έπειτα.
Ο Προσωπικός Αριθμός είναι ένα ενιαίο και ασφαλές μέσο ταυτοποίησης, σχεδιασμένο να απλοποιήσει τις συναλλαγές με το Δημόσιο — και σε επόμενο στάδιο, με τον ιδιωτικό τομέα. Αποτελείται από 12 χαρακτήρες: τρία αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και εννέα αριθμούς που αντιστοιχούν στον ΑΦΜ του φυσικού προσώπου τη στιγμή της έκδοσης.
Θα ενσωματώνεται τόσο στις νέες αστυνομικές ταυτότητες — των οποίων η έκδοση ξεκινά από σήμερα — όσο και στην ψηφιακή ταυτότητα μέσω του Gov.gr Wallet μέσα στον Ιούνιο. Ο αριθμός αυτός είναι μοναδικός για κάθε πολίτη, χορηγείται μία μόνο φορά και παραμένει αμετάβλητος καθ’ όλη τη διάρκεια της ζωής του.
Για την έκδοση του Προσωπικού Αριθμού, οι πολίτες θα χρειαστεί να ακολουθήσουν μια σειρά βημάτων:
Βήμα – βήμα η έκδοση
Υπενθυμίζεται ότι η θεσμοθέτηση του ΠΑ έγινε με το νόμο 4727 του 2020 και για να υλοποιηθεί χρειάστηκε 5 ολόκληρα χρόνια.
Ο ΠΑ αποτελείται από 3 αλφαριθμητικά στοιχεία ως πρόθεμα και τον Αριθμό Φορολογικού Μητρώου (ΑΦΜ) του πολίτη.
Ειδικότερα, οι πολίτες για την έκδοση του ΠΑ:
- Εισέρχονται στην εφαρμογή myinfo.gov.gr με χρήση των κωδικών TaxisNet και χρήση δεύτερου παράγοντα ταυτοποίησης (OTP), που λαμβάνουν στο κινητό που έχουν καταχωρήσει στο Εθνικό Μητρώο Επικοινωνίας (ΕΜΕπ – emep.gov.gr).
- Μέσω της εφαρμογής, αποκτούν μια ολοκληρωμένη εικόνα των στοιχείων τους με βάση το Μητρώο Πολιτών και επιβεβαιώνουν τους αναγνωριστικούς αριθμούς που συνδέονται με τα μητρώα: α) Μητρώο Πολιτών του Υπουργείου Εσωτερικών, β) Φορολογικό Μητρώο της Ανεξάρτητης Αρχής Δημοσίων Εσόδων (ΑΑΔΕ), γ) Ενιαίο Μητρώο ΑΜΚΑ – ΕΜΑΕΣ της Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης Κοινωνικής Ασφάλισης (ΗΔΙΚΑ) Α.Ε., δ) Μητρώο Δελτίων Ταυτότητας Ελλήνων Πολιτών που τηρεί η Ελληνική Αστυνομία (ΕΛΑΣ), ε) ΕΜΕπ (emep.gov.gr) που τηρεί η Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων και Ψηφιακής Διακυβέρνησης.
- Στη συνέχεια, επιλέγουν «Επεξεργασία στοιχείων» και επιβεβαιώνουν, επιλέγοντας «σωστό» και «λάθος» για τα παρακάτω: Ονοματεπώνυμο και ημερομηνία γέννησης, όπως αντλούνται από Δημοτολόγιο, Δήμο στον οποίο είναι εγγεγραμμένος, ΑΜΚΑ, ΑΔΤ, ΑΦΜ, στοιχεία επικοινωνίας (αριθμό κινητού τηλεφώνου, email και διεύθυνση) που μπορούν να μεταβληθούν μόνο μέσω ΕΜΕπ.
- Σε περίπτωση που επιλέξουν «λάθος» για κάποιο στοιχείο, συμπληρώνουν το διορθωμένο στο αντίστοιχο πεδίο.
- Ακολούθως, προκειμένου να εκδώσουν τον ΠΑ επιλέγουν «Έκδοση Π.Α.» και ύστερα διαλέγουν τα δύο πρώτα ψηφία σε αναδυόμενο πεδίο (drop down). Επιλέγουν μεταξύ 24 αλφαριθμητικών ψηφίων, 10 αριθμητικά (0-9) και 14 κεφαλαία γράμματα του ελληνικού αλφαβήτου που έχουν ομόγραφα στο λατινικό αλφάβητο. Το τρίτο κατά σειρά ψηφίο είναι αλφαβητικό και παράγεται αυτόματα και χρησιμοποιείται για τον έλεγχο της εγκυρότητας του Προσωπικού Αριθμού (check digit).
Σύμφωνα με όσα είπαν χθες τα αρμόδια στελέχη του υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης τα περισσότερα λάθη στα στοιχεία των πολιτών θα είναι δυνατόν να διορθωθούν κατά τη διαδικασία έκδοσης του ΠΑ.
Για τις περιπτώσεις που αυτό δεν θα είναι εφικτό θα αναζητηθεί ο απλούστερος δυνατός τρόπος από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων.
Έκδοση για ανήλικα τέκνα και κατοίκους εξωτερικού
Ο ΠΑ χορηγείται μόνο μία φορά σε κάθε φυσικό πρόσωπο, είναι μοναδικός και δεν μεταβάλλεται. Επιπλέον, οι πολίτες επιβεβαιώνοντας τα στοιχεία τους στην εφαρμογή myinfo.gov.gr, έχουν τη δυνατότητα να ολοκληρώσουν τις διαδικασίες επιβεβαίωσης ή διόρθωσης στοιχείων και έκδοσης ΠΑ και για τα ανήλικα τέκνα τους, εφόσον αυτά διαθέτουν ΑΦΜ.
Οι κάτοικοι του εξωτερικού, που διαθέτουν κωδικούς TaxisNet, εκδίδουν κανονικά ΠΑ μέσω του myinfo.gov.gr. Όσοι δεν διαθέτουν κωδικούς TaxisNet ή δεν έχουν ψηφιακές δεξιότητες, όπως για παράδειγμα πολίτες που ανήκουν σε μεγαλύτερες ηλικιακές ομάδες, θα μπορούν να εκδίδουν ΠΑ στα ΚΕΠ, καθώς και στις Προξενικές Αρχές από τις 23 Ιουνίου.
Ο ΠΑ θα αναγράφεται στα Δελτία Ταυτότητας (για διευκόλυνση του πολίτη) για τα οποία η αίτηση έκδοσης υποβάλλεται από τις 3 Ιουνίου και μετά, ενώ θα ενσωματωθεί εντός του Ιουνίου και στην ψηφιακή ταυτότητα στο Gov.gr Wallet.
Στην περίπτωση που ένας πολίτης, ενώ διαθέτει νέου τύπου Δελτίο Ταυτότητας, επιθυμεί να το αλλάξει προκειμένου να αναγράφεται ο ΠΑ μπορεί να αιτηθεί την αντικατάσταση του εγγράφου του, ακολουθώντας τη συνήθη διαδικασία και υποβάλλοντας τα δικαιολογητικά για την έκδοση δελτίου (προγραμματισμός ραντεβού, παράβολα έκδοσης κλπ.).
www.dnews.gr