Connect with us

Εγνατία Οδός: Υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης – Εκδίδεται η υπουργική απόφαση για τα διόδια

Ελλαδα

Εγνατία Οδός: Υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης – Εκδίδεται η υπουργική απόφαση για τα διόδια

Αύριο Πέμπτη 28 Μαρτίου οριστικά θα είναι η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για να περάσει η Εγνατία Οδός σε μια νέα σελίδα της ιστορίας της. Σύμφωνα με πληροφορίες του ypodomes.com εχθές αργά το βράδυ ήταν να υπογραφεί η υπουργική απόφαση από το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την αύξηση των διοδίων από τα 0,03 λεπτά/χιλιόμετρα σε 0,04 λεπτά/χιλιόμετρο που είναι και η σημαντικότερη προϋπόθεση για να πραγματοποιηθεί η τελετή των υπογραφών.

Με αυτή την απόφαση κλείνει μια εκκρεμότητα της οποίας η ιστορία ξεκινά από το 2020. Αξίζει να σημειωθεί ότι στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους με διόδια η χρέωση είναι 0,067 λεπτά/χιλιόμετρο. Εντός διετίας θα υπάρξει και άλλη αύξηση των διοδίων από τα 4 λεπτά στα 5 λεπτά ανά χιλιόμετρο.

Στον διαγωνισμό που διεξήγαγε το ΤΑΙΠΕΔ προτιμητέος επενδυτής έχει ανακηρυχθεί το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%)- EGIS PROJECTS (25%) από τα τέλη του 2021 με ποσό που σήμερα προσδιορίζεται σε περίπου 1,35 δισ. ευρώ. Πρόσφατα ιδρύθηκε η εταιρεία ειδικού σκοπού «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση Α.Ε.». Η πράξη ίδρυσης έγινε στις 5 Μαρτίου 2024. Το μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας ανέρχεται σε 2,5 εκατ. ευρώ.

Στην παραχώρηση της Εγνατίας Οδού αντιτίθεται ο Σύλλογος Εργαζομένων της Εγνατίας Οδού.

Τα επόμενα βήματα

Μετά την υπογραφή της παραχώρησης έχουμε και κάποια άλλα βήματα που πρέπει να πραγματοποιηθούν. Τα σημαντικότερα είναι: η πιστοποίηση των σηράγγων από την Διοικητική Αρχή Σηράγγων, τα διόδια σε Μάλγαρα, Χαλάστρα, Πολύκαστρο που δεν έχουν ακόμα λειτουργήσει λόγω αντιδράσεων.

Στη συνέχεια όπως υποστηρίζουν οι ίδιες πηγές στο ypodomes η σύμβαση θα πάρει τον δρόμο για την Βουλή των Ελλήνων. Εκεί θα γίνει νόμος του ελληνικού κράτους και η σύμβαση θα κυρωθεί. Το ίδιο έχει συμβεί και στους υπόλοιπους αυτοκινητόδρομους. Μετά θα ακολουθήσει και το οικονομικό κλείσιμο του διαγωνισμού με την καταβολή του ποσού από την εταιρεία παραχώρησης.

Για να ξεκινήσει και επίσημα η νέα περίοδος παραχώρησης θα πρέπει η υφιστάμενη εταιρεία Εγνατία Οδός Α.Ε. να παραδώσει αναλυτική καταγραφή της κατάστασης του αυτοκινητόδρομου χιλιόμετρο-χιλιόμετρο, να ελεγχθεί από το νέο σχήμα “Νέα Εγνατία οδός Παραχώρηση Α.Ε.” και να εγκριθεί για να παραληφθεί.

Παράλληλα θα πρέπει να ολοκληρωθεί η αδειοδότηση των σηράγγων στο επίπεδο πέντε από την ειδική υπηρεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών. Η σχετική διαδικασία έχει ξεκινήσει και είναι σε εξέλιξη. Η Εγνατία Οδός διαθέτει δεκάδες σήραγγες ειδικά στο δυτικό της τμήμα που διασχίζει μεγάλους ορεινούς όγκους όπως η Πίνδος.

Η διάρκεια – Τα έργα

Η διάρκεια της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού είναι για 35 έτη. Σε αυτό το διάστημα το σχήμα του παραχωρησιούχου θα αναλάβει τη συντήρηση και εκμετάλλευση του βασικού άξονα και των 3 καθετων (Σιάτιστα-Κρυσταλλοπηγή, Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι και Θεσσαλονίκη-Προμαχώνας).

Πιο αναλυτικά είναι ο βασικός άξονας της Εγνατίας Οδού μήκους 658 χιλιομέτρων, με πλήρη έλεγχο προσβάσεων και διαχωρισμένο οδόστρωμα, που έχει ήδη κατασκευαστεί και βρίσκεται σε λειτουργία. Εκτείνεται από την Ηγουμενίτσα στην Περιφέρεια της Ηπείρου (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφέρεια Αν. Μακεδονίας και Θράκης (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία).

Επίσης παραχωρούνται τρεις κάθετοι οδικοί άξονες, συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).

Στην επερχόμενη παραχώρηση της Εγνατίας Οδού το σημαντικότερο έργο θα είναι η βαριά συντήρηση όλου του άξονα που θα προσδώσει νέα αυξημένα χαρακτηριστικά ασφάλειας. Επίσης ένα ενδιαφέρον στοίχημα είναι η κατασκευή ΣΕΑ που σήμερα είναι ελάχιστα και τα οποία θα πρέπει να χωροθετηθούν, να γίνουν διαγωνισμοί και να ξεκινήσει η κατασκευή τους. Βασικό μέλημα στην βαριά συντήρηση του δρόμου είναι και οι παρεμβάσεις που θα χρειαστούν στις δεκάδες σήραγγες και γέφυρες.

Ακόμα ένα σημαντικό στοιχείο είναι η αναβάθμιση σε αυτοκινητόδρομο σε μήκος 44 χλμ, του άξονα Θεσσαλονίκη-Εύζωνοι, η βασική οδική αρτηρία που συνδέει την Ελλάδα με την υπόλοιπη Ευρώπη.

ypodomes.com

Δημοφιλή νέα

Facebook

APXH