Νέος Κώδικας Αυτοδιοίκησης: Τέλος τα δημοτικά τέλη στους λογαριασμούς ρεύματος
Οι δήμοι αποκτούν σταδιακά τον έλεγχο της είσπραξης, με στόχο μεγαλύτερη διαφάνεια και οικονομική αυτοτέλεια
Σημαντικές αλλαγές στον τρόπο είσπραξης των δημοτικών τελών προωθεί η κυβέρνηση μέσω του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, βάζοντας τέλος στο σύστημα χρέωσης μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, το οποίο εφαρμόζεται εδώ και δεκαετίες. Ο νέος σχεδιασμός προβλέπει ότι οι δήμοι θα αποκτήσουν σταδιακά τη δυνατότητα να εισπράττουν απευθείας τα ανταποδοτικά τέλη καθαριότητας και φωτισμού, χωρίς τη μεσολάβηση των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας.
Η αλλαγή αποτελεί μία από τις σημαντικότερες μεταρρυθμίσεις στον χώρο της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, καθώς μεταβάλλει τον τρόπο με τον οποίο οι δήμοι θα διαχειρίζονται ένα από τα βασικότερα έσοδά τους. Στόχος του υπουργείου Εσωτερικών είναι να δημιουργηθεί ένα πιο σύγχρονο και αποτελεσματικό σύστημα είσπραξης, το οποίο θα περιορίσει τη γραφειοκρατία, θα ενισχύσει την οικονομική αυτοτέλεια των δήμων και θα επιτρέψει καλύτερο έλεγχο των οφειλών.
Μέχρι σήμερα, τα δημοτικά τέλη εισπράττονται μέσω των λογαριασμών ηλεκτρικού ρεύματος, γεγονός που εξασφαλίζει υψηλά ποσοστά είσπραξης, αλλά ταυτόχρονα δημιουργεί προβλήματα, καθώς οι δήμοι εξαρτώνται από τις διαδικασίες των παρόχων ηλεκτρικής ενέργειας για την απόδοση των ποσών. Παράλληλα, αρκετοί πολίτες θεωρούν ότι η σύνδεση των δημοτικών τελών με τον λογαριασμό ρεύματος δυσκολεύει τον διαχωρισμό των επιβαρύνσεων και δημιουργεί σύγχυση ως προς τις πραγματικές χρεώσεις.
Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, η μετάβαση στο νέο σύστημα δεν θα γίνει απότομα, αλλά σταδιακά, ώστε να διασφαλιστεί η ομαλή λειτουργία των δήμων και να μην υπάρξουν προβλήματα στην είσπραξη των ανταποδοτικών τελών. Παράλληλα, θα δημιουργηθούν οι κατάλληλες ψηφιακές υποδομές που θα επιτρέπουν στους πολίτες να ενημερώνονται εύκολα για τις οφειλές τους και να πραγματοποιούν ηλεκτρονικά τις πληρωμές τους.
Η κυβέρνηση εκτιμά ότι το νέο μοντέλο θα προσφέρει μεγαλύτερη ευελιξία στους δήμους, οι οποίοι θα μπορούν να διαμορφώνουν αποτελεσματικότερα την οικονομική τους πολιτική, να παρακολουθούν σε πραγματικό χρόνο τις εισπράξεις και να προχωρούν σε καλύτερο προγραμματισμό των ανταποδοτικών υπηρεσιών που παρέχουν στους δημότες.
Από την άλλη πλευρά, αρκετοί εκπρόσωποι της Αυτοδιοίκησης επισημαίνουν ότι η επιτυχία του εγχειρήματος θα εξαρτηθεί από την πλήρη ψηφιοποίηση των υπηρεσιών και την ύπαρξη ενός αξιόπιστου εισπρακτικού μηχανισμού. Εκφράζουν, μάλιστα, την άποψη ότι θα πρέπει να διασφαλιστεί πως οι δήμοι δεν θα αντιμετωπίσουν μείωση των εσόδων τους κατά τη μεταβατική περίοδο, καθώς τα ανταποδοτικά τέλη αποτελούν βασική πηγή χρηματοδότησης για υπηρεσίες όπως η καθαριότητα, ο ηλεκτροφωτισμός και η συντήρηση κοινόχρηστων χώρων.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει και το γεγονός ότι η νέα διαδικασία αναμένεται να δώσει τη δυνατότητα στους δήμους να αξιοποιήσουν περισσότερο τα ψηφιακά εργαλεία για την εξυπηρέτηση των πολιτών, με ηλεκτρονικές πληρωμές, προσωποποιημένη ενημέρωση και καλύτερη παρακολούθηση των οικονομικών υποχρεώσεων κάθε δημότη.
Το υπουργείο Εσωτερικών υπογραμμίζει ότι η μεταρρύθμιση εντάσσεται στη συνολική προσπάθεια εκσυγχρονισμού της δημόσιας διοίκησης και της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, ενώ οι τελικές λεπτομέρειες για τον τρόπο εφαρμογής του νέου συστήματος θα καθοριστούν με τις απαραίτητες υπουργικές αποφάσεις και το χρονοδιάγραμμα που θα συνοδεύσει τον νέο Κώδικα.
Το βέβαιο είναι ότι η αποσύνδεση των δημοτικών τελών από τους λογαριασμούς ηλεκτρικού ρεύματος σηματοδοτεί μια σημαντική αλλαγή στον τρόπο λειτουργίας των δήμων. Η επιτυχία της μεταρρύθμισης θα κριθεί από το κατά πόσο θα διασφαλιστεί η απρόσκοπτη είσπραξη των εσόδων, η εύκολη εξυπηρέτηση των πολιτών και η αποτελεσματικότερη λειτουργία των δημοτικών υπηρεσιών, χωρίς να δημιουργηθούν νέες επιβαρύνσεις ή διοικητικές δυσκολίες για τους δημότες.




