«Φρένο» στον αυτοκινούμενο τουρισμό στην Ελλάδα – Αντιδράσεις από Ευρωπαίους ταξιδιώτες


Αναστάτωση έχει προκαλέσει στους Ευρωπαίους ταξιδιώτες με αυτοκινούμενα τροχόσπιτα η είδηση ότι φέτος στην Ελλάδα θα ισχύσει ένα αυστηρό νέο νομικό πλαίσιο, το οποίο επιβλήθηκε σχεδόν αθόρυβα μέσω του νόμου 5170/25 που ψηφίστηκε τον Ιανουάριο. Οι αλλαγές είναι ριζικές και φέρνουν περιορισμούς που αιφνιδιάζουν τους χιλιάδες τουρίστες που κάθε χρόνο επιλέγουν να γνωρίσουν τη χώρα ελεύθερα, μέσα από τον δρόμο.
Η νέα ρύθμιση απαγορεύει ρητά όχι μόνο την εγκατάσταση, αλλά και τη στάθμευση αυτοκινούμενων τροχόσπιτων σε περιοχές όπως παραλίες, αιγιαλούς, αρχαιολογικούς χώρους, δημόσιους δρόμους και πάρκινγκ. Η στάθμευση για περισσότερο από 24 ώρες σε δημόσιο χώρο – ακόμη και χωρίς καμία ένδειξη παραμονής – θεωρείται πλέον παράβαση, ενώ απαγορεύεται και η φιλοξενία περισσότερων του ενός τροχόσπιτου σε ιδιωτικά οικόπεδα. Το πρόστιμο για κάθε παράβαση ανέρχεται στα 300 ευρώ, ενώ προβλέπεται ακόμα και ποινή φυλάκισης έως τρεις μήνες.
Η εφαρμογή του νέου πλαισίου ξεκίνησε ήδη με επιβολή προστίμων σε σταθμευμένα τροχόσπιτα, προκαλώντας αιφνιδιασμό στους χρήστες που μέχρι πρόσφατα είχαν τα ίδια δικαιώματα στάθμευσης με τα ΙΧ οχήματα. Στο παρελθόν, επιτρεπόταν η απλή στάθμευση σε δημόσιους χώρους, εφόσον δεν υπήρχε ένδειξη εγκατάστασης, όπως τέντες ή τραπεζάκια.
Η νομοθετική αλλαγή επηρεάζει περίπου 2.500 αυτοκινούμενα που κυκλοφορούν στην Ελλάδα, αλλά κυρίως χιλιάδες ταξιδιώτες από την Κεντρική και Βόρεια Ευρώπη, που επισκέπτονται τη χώρα, ιδιαίτερα κατά τους χειμερινούς μήνες, λόγω του ήπιου κλίματος και της φυσικής ομορφιάς. Πολλοί επιλέγουν περιοχές όπως η Χαλκιδική, η Πιερία, η Πελοπόννησος και τα νησιά, ωστόσο πλέον βρίσκονται χωρίς νόμιμες επιλογές στάθμευσης, καθώς οι υποδομές camper stop είναι σχεδόν ανύπαρκτες και τα κάμπινγκ δεν λειτουργούν όλο τον χρόνο.
Στην υπόλοιπη Ευρώπη λειτουργούν χιλιάδες camper stops – ειδικά διαμορφωμένοι χώροι στάθμευσης με δυνατότητα διανυκτέρευσης – ενώ στην Ελλάδα δεν υπάρχει θεσμική πρόβλεψη για τέτοιες εγκαταστάσεις. Αυτό καθιστά τη χώρα μη φιλική προς τον αυτοκινούμενο τουρισμό, παρότι στην Ευρώπη κυκλοφορούν πάνω από 7 εκατομμύρια τροχόσπιτα και καταγράφονται εκατοντάδες εκατομμύρια διανυκτερεύσεις ετησίως σε ανάλογες υποδομές.
Η είδηση για τη νέα ελληνική νομοθεσία έχει διαδοθεί ήδη σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, προκαλώντας κύμα αντιδράσεων σε κοινότητες ταξιδιωτών και ψηφιακών νομάδων. Πλατφόρμες κοινωνικής δικτύωσης και εξειδικευμένες ιστοσελίδες γεμίζουν με σχόλια χρηστών που δηλώνουν απογοητευμένοι και ήδη αναπροσαρμόζουν τα σχέδιά τους, στρέφοντας το ενδιαφέρον τους σε άλλες χώρες της Μεσογείου.
Παράλληλα, έχει ξεκινήσει και διαδικτυακή καμπάνια συγκέντρωσης υπογραφών για την απόσυρση της διάταξης ή τη δημιουργία camper stops, με το σχετικό αίτημα να είναι διαθέσιμο σε πολλές γλώσσες – μεταξύ αυτών και τα ολλανδικά – δείγμα του ενδιαφέροντος και της ανησυχίας που επικρατεί διεθνώς.
Μέχρι να υπάρξει κάποια αλλαγή, η Ελλάδα φαίνεται να απομακρύνεται από τον χάρτη των δημοφιλών προορισμών για τους φίλους του αυτοκινούμενου τουρισμού στην Ευρώπη.
www.dnews.gr