Connect with us

Σχολική βία: Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση – Υποστήριξη, αλλά και αποβολές

Ελλαδα

Σχολική βία: Τα μέτρα που ανακοίνωσε η κυβέρνηση – Υποστήριξη, αλλά και αποβολές

Τα μέτρα κατά της σχολικής βίας ανακοίνωσαν από κοινού ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης και ο υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης από το 3ο Γυμνάσιο Πολίχνης.

Παρουσιάζοντας το σχέδιο του υπουργείου Παιδείας για το ζήτημα της καταπολέμησης της σχολικής βίας, και την πλατφόρμα stop-bullying.gov.gr, ο Κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι πρώτο βήμα είναι η καμπάνια ενημέρωσης που σαν στόχο δεν έχει μόνο να παρουσιάσει ένα βίντεο αλλά καλεί τους πάντες να μιλήσουν και να «ενοχοποιήσουν» τη βία στα σχολεία.

Πλατφόρμα και μέτρα

Παρουσιάζοντας την πλατφόρμα είπε ότι, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει συστήματα αποτύπωσης, συστήματα διαχείρισης. Είναι μια πλατφόρμα καταγγελιών και από γονείς και από μαθητές με τους κωδικούς στο πανελλήνιο σχολικό δίκτυο, περιλαμβάνει περιγραφές του είδους της κακοποίησης, αν είναι σωματική, διαδικτυακή, ψυχολογική κ.α. Μετά την υποβολή της αναφοράς υπάρχει παρακολούθηση του πόσο γρήγορα διαχειρίζεται κανείς το περιστατικό, πρόσθεσε ο υπουργός Παιδείας.

Καταρχήν τη διαχείριση την αναλαμβάνει το σχολείο αλλά ανάλογα τη σοβαρότητα υπάρχει μια 4μελη επιτροπή ειδικών στη διεύθυνση δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης ενώ υπάρχει επιτροπή ειδικών και στο υπουργείο Παιδείας, συμπλήρωσε ο κ. Πιερρακάκης. Στο πλαίσιο αυτό προανήγγειλε την ακόμα μεγαλύτερη ενίσχυση σε αριθμό ψυχολόγων που ήδη έχουν αυξηθεί από τους 2.000 στους 4.000 ενώ περιέγραψε την επιμόρφωση που θα ακολουθήσει τους επόμενους μήνες στους εκπαιδευτικούς.

Από εκεί και πέρα, ο Κ. Πιερρακάκης παρουσίασε και σειρά παρεμβάσεων στους σχολικούς κανονισμούς λειτουργίας, οι οποίοι θα τεθούν πλήρως σε εφαρμογή τον Σεπτέμβριο και μάλιστα θα πρέπει να υπογράφονται και από τους γονείς των μαθητών.

Και αποβολές

Στο πλαίσιο αυτό:

  • Ψηφιοποιείται το θέμα των απουσιών: Θα διατεθεί εφαρμογή e-parents στους γονείς όπου θα μπορούν να βλέπουν σε άμεση ψηφιακή ενημέρωση η πορεία του μαθητή, οι απουσίες κ.α. μέσω των δεδομένων που καταχωρούνται στο myschool.
  • Θα απαγορεύεται η διαγραφή απουσιών στο τέλος της χρονιάς με ρητές εξαιρέσεις όπως οι ιατρικοί λόγοι. Το μέτρο θα εφαρμοστεί από τον Σεπτέμβριο
  • Οι 114 απουσίες δεν θα είναι αδικαιολόγητες. Έως 2 ημέρες θα μπορούν να δικαιολογούν οι γονείς, για περισσότερες απαιτείται ιατρική γνωμάτευση
  • Θα υπάρχει η δυνατότητα επαναφοράς της τιμωρίας της 5ημερης αποβολής. Θα μπορεί ο σύλλογος διδασκόντων να προχωρεί πιο εύκολα σε αλλαγή τμήματος και θα περιοριστεί η γραφειοκρατία για αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος
  • Αν κάποιος κάνει φθορά, ηθελημένο βανδαλισμό, το κόστος θα βεβαιώνεται στην οικογένεια του δράστη.
  • Ειδικά για τη χρήση κινητών τηλεφώνων στα σχολεία ο κ. Πιερρακάκης σημείωσε ότι η χρήση τους συνδέεται με τα πιο βαριά περιστατικά bullying και ως εκ τούτου ανέφερε ότι ο σύλλογος εκπαιδευτικών θα μπορεί να επιβάλει 5ημερη αποβολή για αποτύπωση περιστατικού σχολικής βίας, ενώ αν υπάρξει διαρροή προσωπικών δεδομένωνπαιδιών στο διαδίκτυο τότε θα υπάρχει ακαριαία αλλάγη σχολικού περιβάλλοντος.

Μητσοτάκης: «Μας προβληματίζει η ένταση και ο αριθμός των περιστατικών εκφοβισμού»

Από την πλευρά του, ο Κ. Μητσοτάκης είπε: «Τα φαινόμενα που βλέπουμε, υπήρχαν και στη δική μας εποχή, στην ίδια ηλικία. Τότε δεν μας προβλημάτιζε το τραύμα που άφηνε το μπούλινγκ. Ομως τώρα είναι σε έξαρση και δεν προβληματίζει μόνο αυτό, αλλά η ένταση και ο αριθμός με την οποία γίνονται. Πίσω από το μπούλινγκ κρύβεται, αν το σκεφτούμε, η διαφορετικότητα. Μια ανεκτικότητα στο διαφορετικό βρίσκεται στο επίκεντρο του μπούλινγκ. Δεν μπορεί να κρυφτεί κάτω από το χαλί το πρόβλημα. Γι’ αυτό παρουσιάζουμε ένα συνολικό σχέδιο. Πρώτα πρέπει να μιλήσει ο θύτης. Δεν είναι εύκολο. Το ξέρω καλά. Η ιδέα να… καρφώσεις κάποιον, δεν είναι αποδεκτό στους “κανόνες” της εφηβείας».

«Η πλατφόρμα δίνει την ευκαιρία να διαφυλάξει την ανωνυμία της καταγγελίας, αλλά κυρίως δίνει την δυνατότητα να παρέμβουμε. Η επιτυχία της προσπάθειας θα κριθεί από την αποτελεσματικότητά μας στις καταγγελίες που θα έρθουν στα χέρια μας.Πρέπει να σπάσουμε τη σιωπή. Οχι μόνο για το θύμα, αλλά και τους παρατηρητές. Δεν είναι μαγκιά να σπας κάποιον στο ξύλο ή να τον λοιδορείς. Πρέπει ο θύτης να αισθανθεί απομονωμένος. Αυτό είναι το πρώτο βήμα που πρέπει να γίνει. Να απομονώσουμε τις συμπεριφορές αυτές. Υπάρχουν κανόνες και πλαίσια. Υπάρχουν και όρια που όταν ξεπεραστούν, πρέπει να υπάρχουν και συνέπειες. Βλέπουμε τα περιστατικά να αυξάνονται, γιατί δηλώνονται και περισσότερα. Οπως και στη βία κατά των γυναικών που τώρα μιλούν. Αυτό είναι μία καλή όψη».

Στο τέλος της συζήτησης, αναφέρθηκε και στο θέμα των κινητών όπου οι μαθητές… δυσανασχέτησαν με τα μέτρα που ανακοινώθηκαν μπροστά τους. «Διαισθάνθηκα μια αναταραχή όσον αφορά τις ανακοινώσεις για το κινητό. Εμείς δεν είχαμε κινητά. Φαντάζομαι ότι ότι είναι δύσκολο να μην έχετε κινητό ή υπολογιστή. Η ζωή και η τεχνολογία προχωράει. Ομως, μη κοροϊδευόμαστε, υπάρχει μεγάλο ζήτημα στις νεαρές ηλικίες με την εξάρτηση από το κινητό. Είναι ένα πρόβλημα που δεν έχει εύκολες λύσεις. Είναι ένα εργαλείο αναπαραγωγής εικόνων που συνιστούν ακραία εμφάνιση περιστατικών μπούλινγκ. Θα έχουμε μπροστά μας προβλήματα που δεν μπορούμε να διανοηθούμε. Δεν έχω εύκολη απάντηση, όμως πρέπει να βάλουμε περιορισμούς στη χρήση του στο σχολείο. Αποτελεί και προϊόν διάσπασης της προσοχής από το μάθημα. Πρέπει να υπάρχει μια σωστή ισορροπία».

Τι είπαν οι δύο μαθητές για τον εκφοβισμό

Από την πλευρά τους, οι δύο μαθητές που έκατσαν μαζί του, η Χρύσα και ο Χάρης, ανέφεραν περιστατικά εκφοβισμού που έζησαν από κοντά.

«Ολοι οι μαθητές βιώνουν κάποια στιγμή κάποια μορφή εκφοβισμού. Εγώ πέρασα μια ήπια μορφή, αλλά έχω υπάρξει παρατηρητής σε υπόθεση μπούλινγκ. η θέση σου είναι δύσκολη γιατί από τη μία θες να βοηθήσεις, αλλά από την άλλη φοβάσαι τον θύτη. Το θύμα νιώθει ανασφάλεια που μπορεί να οδηγήσει στην απομόνωσή του» είπε η Χρύσα.

«Δεν έχω υπάρξει θύμα εκφοβισμού, αλλά έχω δει δύο περιστατικά. Στη μία το θύμα μίλησε στον διευθυντή. Την δεύτερη υπήρξε βία και χρειάστηκε να παρέμβω. Πρέπει τα θύματα να μην φοβούνται, να μιλούν ανοιχτά» ανέφερε από την πλευρά του ο Χάρης.

Τοποθέτηση έκανε και ο διευθυντής του σχολείου όπου πραγματοποιήθηκε η εκδήλωση, σχολιάζοντας το τι θα έπρεπε να κάνουν από την μεριά τους οι εκπαιδευτικοί.

«Συνεχώς μιλάμε με τους καθηγητές στην πρωινή συγκέντρωση. Μπορούν να βοηθήσουν τα παιδιά σε όποια θέση κι αν είναι. Τα παιδιά φοβούνται τα αντίποινα, το στίγμα, έξω από το σχολείο, αν μιλήσουν. Επομένως πρέπει να χειριστούμε με λεπτό τρόπο την κατάσταση. Σίγουρα ξεφεύγουν από τους καθηγητές ορισμένα πράγματα. Οταν έχουμε κοντά μας τους γονείς, τα περιστατικά τελειώνουν πολύ πιο γρήγορα και λύνονται. Αλλιώς τραβάνε σε διάρκεια. Τα προηγούμενα μέτρα δεν είχαν αποτελέσματα. Είναι ευκαιρία τώρα. Τα μέτρα που ανακοινώθηκαν εδώ, είναι σε θετική κατεύθυνση.

www.topontiki.gr

APXH