Ειδικότερα, σε ό,τι αφορά την κίνηση των οχημάτων μέσα στις πόλεις, ο νέος ΚΟΚ προβλέπει τη μείωση του ορίου ταχύτητας στα 30 χλμ./ώρα (στα 20 χλμ./ώρα έξω από τα σχολεία) από 50 χλμ./ώρα σήμερα.
Οι συντάκτες του νέου ΚΟΚ φιλοδοξούν να καθιερώσουν μια ολοκληρωμένη πολιτική δίκαιων ποινών για τις τροχαίες παραβάσεις, ανάλογα με τη σοβαρότητα και την επικινδυνότητά τους. Παράλληλα, σχεδιάζουν την επέκταση της χρήσης των τεχνολογικών μέσων για την ενίσχυση της οδικής ασφάλειας αλλά και την αξιοποίηση της τεχνητής νοημοσύνης και άλλων «ευφυών» συστημάτων για την ενίσχυση της επιτήρησης των οδών και της επιβολής του νόμου. Επίσης, προωθείται η ενοποίηση των αντίστοιχων μητρώων καταγραφής των ποινών του ΚΟΚ που διαθέτουν τα συναρμόδια υπουργεία Μεταφορών και Προστασίας του Πολίτη, κάτι που θα διευκολύνει το έργο της Αστυνομίας και των οδηγών.
Κλήση με SMS
Μεταξύ άλλων, καταργείται το λεγόμενο «σβήσιμο» των κλήσεων, καθώς οι παραβάσεις θα καταχωρίζονται από τα αρμόδια όργανα απευθείας σε νέα διαδικτυακή ψηφιακή πλατφόρμα. Ο παραβάτης οδηγός θα λαμβάνει αμέσως την κλήση στο κινητό του τηλέφωνο με SMS, χωρίς να προλαβαίνει κάποιος να μεσολαβήσει για το «σβήσιμό» της.
Συγκεκριμένα, οι αστυνομικοί της Τροχαίας θα εφοδιαστούν με ειδικές συσκευές (tablets ή ειδικά κινητά τηλέφωνα), ώστε να αναρτούν online στο σύστημα τις παραβάσεις αλλά και τους αντίστοιχους πόντους ποινής που τις συνοδεύουν στο point system. Ενας οδηγός θα «χάνει» το δίπλωμα οδήγησης αμέσως με τη συμπλήρωση 25 πόντων ποινής.
Οι παραβάτες οδηγοί θα έχουν στη διάθεσή τους ένα χρονικό διάστημα (7 έως 10 ημέρες) ώστε να καταθέτουν τις ενστάσεις τους και, εφόσον αυτές κρίνονται βάσιμες, θα διαγράφονται οι παραβάσεις και τα πρόστιμα ή οι πόντοι που τις συνοδεύουν.
Σε διαφορετική περίπτωση, το πρόστιμο θα αναρτάται απευθείας στον λογαριασμό Taxisnet του παραβάτη οδηγού και εάν αυτός δεν το εξοφλεί εμπρόθεσμα, τότε θα αποτελεί βεβαιωμένη οφειλή προς το Δημόσιο. Μια επιπλέον καινοτομία του νέου ΚΟΚ είναι η πρόβλεψη σύμφωνα με την οποία θα τιμωρείται πλέον ο οδηγός και όχι το όχημα, καθώς καταργείται το μέτρο της αφαίρεσης των πινακίδων κυκλοφορίας. Με τον τρόπο αυτό δεν θα στερούνται το όχημα τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας.
Ο «γόρδιος δεσμός»
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές αφορά, ωστόσο, τα νέα όρια ταχύτητας μέσα στις πόλεις, καθώς όλο και περισσότερα θανατηφόρα τροχαία καταγράφονται εντός του αστικού ιστού.
Εντούτοις, στελέχη της Τροχαίας και συγκοινωνιολόγοι αντιμετωπίζουν ως «αγκάθι» το νέο άνω όριο ταχύτητας των 30 χλμ./ώρα που θέλει να εφαρμόσει στις πόλεις το υπουργείο Μεταφορών. Μάλιστα, σε δρόμους έξω από σχολεία κ.λπ. εξετάζεται το όριο αυτό να τεθεί στα 20 χλμ./ώρα.
Με την εφαρμογή του νέου ορίου ταχύτητας στις αστικές περιοχές και την 24ωρη αυτόματη επιτήρησή του με κάμερες ή drones εκτιμάται ότι σε σύντομο χρονικό διάστημα εκατοντάδες χιλιάδες οδηγοί θα κινδυνέψουν να «χάσουν» την άδεια οδήγησης για τουλάχιστον δύο μήνες.
Σήμερα, αυτό συμβαίνει όταν κάποιος οδηγός κινείται με ταχύτητα μεγαλύτερη των 60 χλμ./ώρα, όπου καλείται να πληρώσει και διοικητικό πρόστιμο 175 ευρώ.
Αλλο ένα πρόβλημα που θα προκύψει με την προωθούμενη μείωση του άνω ορίου ταχύτητας μέσα στις πόλεις είναι αυτό που σχετίζεται με την ελάχιστη ταχύτητα κίνησης. Σήμερα, η μικρότερη ταχύτητα με την οποία μπορεί να κινείται ένα όχημα στις κεντρικές αρτηρίες μιας πόλης είναι τα 30 χλμ./ώρα.
Ομως, εφόσον το άνω όριο ταχύτητας μειωθεί στα 30 χλμ./ώρα, τότε θα πρέπει και το όριο της ελάχιστης ταχύτητας κίνησης να μειωθεί, αντίστοιχα, στα 10 ή 20 χλμ./ώρα. Εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς την επιβάρυνση του κυκλοφοριακού, όταν κάποια οχήματα θα κινούνται με τόσο χαμηλές ταχύτητες σε δρόμους με μία λωρίδα κυκλοφορίας.
www.in.gr