Connect with us

Οι σαρωτικές αλλαγές σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια

Ελλαδα

Οι σαρωτικές αλλαγές σε Δημοτικά, Γυμνάσια και Λύκεια

Το Υπουργείο Παιδείας σχεδιάζει την αναδιοργάνωση Δημοτικών, Γυμνασίων και Λυκείων στο πλαίσιο ενός σύγχρονου, καινοτόμου και διαδραστικού σχολείου.

Από την πρώτη στιγμή που ανέλαβε τα καθήκοντά του στο Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, ο Κυριάκος Πιερρακάκης έδωσε το στίγμα των αλλαγών που επιθυμεί να φέρει στα δημόσια σχολεία όλων των βαθμίδων.

Το όραμα για ένα νέο, πολυεπίπεδο σχολείο με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον και τη κοινωνία

Σύμφωνα με το ρεπορτάζ του Dnews το αρμόδιο υπουργείο επεξεργάζεται και θα θέσει προσεχώς σε διαβούλευση μια ευρεία μεταρρυθμιστική παρέμβαση με άξονες το Δημοτικό, το Γυμνάσιο και το Λύκειο στο πλαίσιο της ευρύτερης προσπάθειας να προσαρμοστεί συνολικά το εκπαιδευτικό σύστημα στις ανάγκες της σύγχρονης εποχής, οι μαθητές να ξεφύγουν από την παπαγαλία αλλά και είναι εφοδιασμένοι με τις απαραίτητες δεξιότητες για την πλήρη ανάπτυξη των δυνατοτήτων τους.

Στο πλαίσιο αυτό εντάσσεται και η διαρκής επιμόρφωση των εκπαιδευτικών με σημαντικά εργαλεία ώστε και αυτοί με τη σειρά τους να βοηθήσουν τους μαθητές να καλλιεργήσουν τις δεξιότητες του μέλλοντος. Άλλωστε όπως είχε δεσμευθεί και στο μήνυμά του κατά την έναρξης της σχολικής χρονιάς “Εργαζόμαστε ώστε το σχολείο να γίνει πλήρως ψηφιακό με εφαρμογές που θα απλουστεύουν την καθημερινότητα μαθητών, εκπαιδευτικών και γονιών. Για εμάς το σχολείο είναι πολύ περισσότερα από τη γνώση και τη μάθηση που προσφέρει. Είναι ένας χώρος σκέψης, ελευθερίας, κοινωνικοποίησης, ανάπτυξης της προσωπικότητας. Είναι ένας χώρος που μαθαίνει ο ένας τον σεβασμό για τον άλλο, χωρίς καμία διάκριση.

Οι διαδραστικοί πίνακες θα αναβαθμίσουν το μάθημα στις τάξεις

Η χρήση των διαδραστικών συστημάτων στην εκπαίδευση προάγει την εκπαιδευτική καινοτομία και στοχεύει στην αξιοποίηση των τεχνολογικών μέσων για την προώθηση του μαθητοκεντρικού μοντέλου εκπαίδευσης. Η αλληλεπίδραση των μαθητών με το διαδραστικό μαθησιακό περιεχόμενο ενισχύει το ενδιαφέρον για μάθηση και τη συμμετοχή στην εκπαιδευτική διαδικασία, ενώ εξοικειώνει περαιτέρω τους μαθητές με την τεχνολογία και συντελεί στην καλλιέργεια κριτικής σκέψης και δυνατότητας επίλυσης προβλημάτων.

Τα διαδραστικά συστήματα αποτελούνται από διαδραστικό πίνακα – οθόνη, ηλεκτρονικό υπολογιστή, ειδικό λογισμικό, υποστηρικτικό εκπαιδευτικό υλικό, καθώς και σχέδια μαθημάτων με δυνατότητα εμπλουτισμού.  Μάλιστα σε πρόσφατη συνέντευξή του ο Υπουργός δεσμεύτηκε ότι η τοποθέτηση των διαδραστικών πινάκων θα έχει ολοκληρωθεί στο σύνολο των σχολείων μέχρι το τέλος της σχολικής χρονιάς.

Όπως είχε τονίσει “Θα αναδιαμορφώσουμε τα προγράμματα σπουδών ώστε να αξιοποιούν τις δυνατότητες αυτών των νέων εργαλείων με πολύ ωραίο τρόπο. Να μπορείς δηλαδή το μάθημα της ιστορίας να το εμπλουτίζεις με ντοκιμαντέρ ή χάρτες. Να εμπλουτίζεις άλλα μαθήματα με μουσική ή ευρύτερα με τέχνες. Να γίνεται το μάθημα πιο ενδιαφέρον με δεδομένο ότι η τεχνολογία δεν είναι πρωταγωνιστής. Πρωταγωνιστής είναι ο δάσκαλος και ο καθηγητής, αυτός είναι ο πυρήνας της εκπαιδευτικής διαδικασίας.”

Η Λογοτεχνία θα ενισχυθεί μέσω της φιλαναγνωσίας

Επίσης έχει προαναγγελθεί ότι θα αλλάξει ο τρόπος διδασκαλίας συγκεκριμένων μαθημάτων και ειδικότερα της Λογοτεχνίας, της Πληροφορικής και του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού. «Στη λογοτεχνία, για παράδειγμα, τα πλήρη λογοτεχνικά βιβλία να γίνουν ο συστηματικός τρόπος διδασκαλίας του μαθήματος, όπως γίνεται σε πολλές άλλες χώρες. Η ανάγνωση ενός βιβλίου είναι μία εμπειρία αγωγής. Πρέπει να επιδιώξουμε την βιβλιοφιλία, την αγάπη για το βιβλίο, ειδικά στην ψηφιακή εποχή.Σχεδιάζουμε εκπαιδευτικά προγράμματα σε συνεργασία με την Εθνική Βιβλιοθήκη και τα Γενικά Αρχεία του Κράτους.” έχει δηλώσει ο κ. Πιερρακάκης.

Η Τεχνητή Νοημοσύνη και ο αλγοριθμικός τρόπος σκέψης μπαίνουν στην Πληροφορική

Παράλληλα έχει δρομολογηθεί η πλήρης αναδιοργάνωση της Πληροφορικής ούτως ώστε να προσαρμοστεί στις ψηφιακές ανάγκες της εποχής ενώ σχεδιάζεται να εισαχθεί και η Τεχνητή Νοημοσύνη στο σχολείο. Θα δοθεί έμφαση και στον αλγοριθμικό τρόπο σκέψης.

Ενισχύεται ο Σχολικός Επαγγελματικός Προσανατολισμός 

Το μάθημα του Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού αναδιαρθρώνεται και εμπλουτίζεται με τη διενέργεια τεστ ανίχνευσης κλίσεων ώστε να μπορούν τα παιδιά να λαμβάνουν συμβουλευτική στην κατάλληλη ηλικία

Το Ψηφιακό Φροντιστήριο

Για το θέμα του «Ψηφιακού Φροντιστηρίου», που ήδη ετοιμάζεται για να ξεκινήσει τη λειτουργία του τον Φεβρουάριο του 2024, ο κ. Πιερρακάκης αποκάλυψε πως στην αρχική του εφαρμογή θα περιλαμβάνει τη Γλώσσα και τα Μαθηματικά και θα προσφέρεται απολύτως δωρεάν σε όλους τους μαθητές που είτε είναι δύσκολο να μετακινούνται από τις περιοχές που ζουν προς άλλες με φροντιστηριακές διευκολύνσεις, είτε έχανα ένα μάθημα και θέλουν να αναπληρώσουν την ύλη.

«Στην τελική του μορφή που θα ξεκινήσει τον Σεπτέμβριο του 2024, θα είναι μαγνητοσκοπημένη όλη η ύλη από την Α΄ Δημοτικού έως και την Β΄ Λυκείου σε ενότητες με βάση τα μαθήματα και τις ώρες διδασκαλίας. Για την Γ΄ Λυκείου προβλέπουμε όχι μαγνητοσκοπημένη αλλά ζωντανή ψηφιακή διδασκαλία των μαθημάτων από εκπαιδευτικούς που θα έχουν προετοιμαστεί. Οι μαθητές θα παρακολουθούν τον καθηγητή να διδάσκει και θα μπορούν να κάνουν και ερωτήσεις. Διευκρινίζω πάντως, πως η τεχνολογία παραμένει σημαντικός μεν, βοηθητικός δε παράγοντας, τον κύριο λόγο και ρόλο τον έχουν οι καθηγητές και οι δάσκαλοι» διευκρίνισε ο υπουργός.

Πώς θα διεξάγονται τα ηλεκτρονικά μαθήματα

Τα μαθήματα θα είναι μαγνητοσκοπημένα σε πρώτη φάση αν και επιδίωξη του Υπουργείου είναι να υπάρξουν και μαθήματα σε ζωντανή μετάδοση σε συνεργασία πάντα με εκπαιδευτικούς με παραδόσεις για όλη την έκταση της ύλης. Έτσι ένας μαθητής που έχασε λόγω ασθένειας το μάθημα ή απλώς επιθυμεί να επαναλάβει την παράδοση μιας ενότητας γιατί δεν την κατάλαβε καλά θα μπορεί να ανατρέχει στο σχετικό βίντεο αλλά και σε επιπλέον βοηθήματα, όπως σημειώσεις ασκήσεις πρόσθετο υλικό για να μπορέσει να το κατανοήσει.

Πολύ σημαντικό είναι ότι η πλατφόρμα θα υποστηρίζει και τη δυνατότητα υποβολής γραπτών ερωτήσεων από τους μαθητές και την απάντηση τους από εκπαιδευτικούς μέσω chat

Ενδυναμώνεται η Επαγγελματική Εκπαίδευση

Σύμφωνα με το σχεδιασμό που έχει αποκαλύψει ο κ. Πιερρακάκης για την επαγγελματική εκπαίδευση θα δοθεί μεγαλύτερη έμφαση στα προγραμμάτα κατάρτισης. Όπως έχει δηλώσει “Τα συνθήματά μας είναι «Επαγγελματική εκπαίδευση: πρώτη επιλογή» και «στοχευμένη επαγγελματική εκπαίδευση». Θεωρούμε ότι η επαγγελματική εκπαίδευση πρέπει να γίνει πρώτη επιλογή για πολλούς μαθητές και αποφοίτους και πρέπει να δώσουμε τη δυνατότητα αυτό να επιτευχθεί. Ο νόμος αποτελεί μόνο ένα κομμάτι αυτής της στρατηγικής. Επενδύουμε στα επαγγελματικά εργαστήρια εκσυγχρονίζοντας τον εξοπλισμό μέσα από χρηματοδότηση ύψους πάνω από 100 εκατ. Ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.”

Υπό το πρίσμα αυτό παρουσιάστηκαν 130 νέοι οδηγοί κατάρτισης στα ΙΕΚ. Δηλαδή νέες ειδικότητες, συμβατές με την τοπική αγορά εργασίας και με τα επαγγέλματα τα οποία βρίσκονται σε έλλειψη. Η καινοτομία σε αυτό είναι ότι τα προγράμματα σπουδών κατατίθενται από τους κοινωνικούς εταίρους. Άρα οι ίδιοι οι ενδιαφερόμενοι, η αγορά, έρχεται να δημιουργήσει μια ώσμωση με το Υπουργείο για να λειτουργήσουν ως Οδηγοί Κατάρτισης πεδίου, να καθιστούν, δηλαδή, έτοιμους τους αποφοίτους να ανταποκριθούν στις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Οπτικές ίνες σε όλα τα σχολεία

Τέλος, σε δηλώσεις του ο υπουργός προανήγγειλε την εγκατάσταση οπτικών ινών σε όλα τα σχολεία  μέσω του προγράμματος  «Fiber to the School».

www.dnews.gr

APXH