Δυτ. Μακεδονια

Δυτική Μακεδονία: Από τον λιγνίτη, στην ψηφιακή οικονομία

Μπροστά στη μεγαλύτερη οικονομική και παραγωγική μετάβαση της σύγχρονης ιστορίας της βρίσκεται η Δυτική Μακεδονία.

Η περιοχή που για περισσότερες από έξι δεκαετίες αποτέλεσε την «καρδιά» της λιγνιτικής ηλεκτροπαραγωγής της χώρας, βρίσκεται σε ένα κρίσιμο σταυροδρόμι και καλείται να επαναπροσδιορίσει τον ρόλο της στο νέο ενεργειακό και τεχνολογικό περιβάλλον. Με αφορμή τις εργασίες αποκατάστασης εδαφών και την απόσυρση παλαιού εξοπλισμού στα ορυχεία της Μαυροπηγής και της Πτολεμαΐδας, η ΔΕΗ παρουσίασε ένα ολιστικό σχέδιο που φιλοδοξεί να μετατρέψει την περιοχή σε πρότυπο πράσινης ανάπτυξης και ψηφιακής καινοτομίας.

Από τον λιγνίτη στις ανανεώσιμες πηγές ενέργειας

Στο επίκεντρο βρίσκεται η απολιγνιτοποίηση, μια διαδικασία που εξακολουθεί να προκαλεί αντιδράσεις και προβληματισμό σε μέρος των τοπικών κοινωνιών. Η ΔΕΗ εξηγεί ότι η συνέχιση της λιγνιτικής παραγωγής δεν αποτελεί πλέον βιώσιμη επιλογή, καθώς το κόστος των δικαιωμάτων εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα έχει καταστήσει την ηλεκτροπαραγωγή από λιγνίτη οικονομικά ασύμφορη.

Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάζει η επιχείρηση, το κόστος των δικαιωμάτων ρύπων μπορεί να φτάσει έως και τα 160 ευρώ ανά μεγαβατώρα για τις παλαιότερες μονάδες, όταν η μέση τιμή της χονδρικής αγοράς ηλεκτρικής ενέργειας κυμαίνεται γύρω στα 90 ευρώ. Ακόμη και η σύγχρονη μονάδα «Πτολεμαΐδα V», που κατασκευάστηκε με τις πιο προηγμένες τεχνολογικές προδιαγραφές, αδυνατεί να ανταγωνιστεί οικονομικά άλλες μορφές παραγωγής ενέργειας.

Παράλληλα, η επιχείρηση υπογραμμίζει ότι το ενεργειακό σύστημα του μέλλοντος απαιτεί μεγαλύτερη ευελιξία και όχι σταθερή λειτουργία μονάδων βάσης, όπως οι λιγνιτικές. Η ανάπτυξη Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, σε συνδυασμό με σύγχρονες τεχνολογίες αποθήκευσης, αλλάζει τα δεδομένα στην ηλεκτροπαραγωγή και καθιστά αναγκαία τη μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο.

ΔΕΗ: Μεγάλο επενδυτικό σχέδιο στη Δυτική Μακεδονία με έμφαση σε ΑΠΕ και αποθήκευση ενέργειας

Στο πλαίσιο αυτό, η ΔΕΗ προχωρά σε εκτεταμένες επενδύσεις σε φωτοβολταϊκά πάρκα, συστήματα αποθήκευσης ενέργειας και έργα αντλησιοταμίευσης στη Δυτική Μακεδονία. Παράλληλα, προωθεί τη μετατροπή της «Πτολεμαΐδας V» σε μονάδα φυσικού αερίου συνδυασμένου κύκλου, με στόχο τη διατήρηση ενεργειακής επάρκειας και θέσεων εργασίας στην περιοχή.

Ιδιαίτερη συζήτηση προκάλεσε τις τελευταίες ημέρες η απόφαση για την κατεδάφιση τριών παλαιών εκσκαφέων στα κλειστά ορυχεία της Πτολεμαΐδας. Η ΔΕΗ απαντά στις επικρίσεις τονίζοντας ότι πρόκειται για μηχανήματα ηλικίας άνω των 50 ετών, τα οποία είχαν ολοκληρώσει τον κύκλο ζωής τους και παρουσίαζαν σοβαρά προβλήματα στατικής επάρκειας.

Όπως επισημαίνει, η ελεγχόμενη ανατίναξη αποτελεί διεθνώς αναγνωρισμένη πρακτική για την ασφαλή απόσυρση βαρέος εξοπλισμού, καθώς η αποσυναρμολόγηση σε μεγάλο ύψος θα εξέθετε τους εργαζόμενους σε αυξημένους κινδύνους. Ταυτόχρονα, διαβεβαιώνει ότι το σύνολο των μεταλλικών υλικών οδηγείται προς ανακύκλωση, στο πλαίσιο των αρχών της κυκλικής οικονομίας.

ΔΕΗ: Μουσείο Βιομηχανικής Κληρονομιάς στην Πτολεμαΐδα και νέα εποχή για τη Δυτική Μακεδονία

Η επιχείρηση απορρίπτει επίσης τις αιτιάσεις περί απαξίωσης της βιομηχανικής ιστορίας της περιοχής. Αντίθετα, ανακοινώνει ότι σχεδιάζει τη δημιουργία Μουσείου Βιομηχανικής Κληρονομιάς στην Πτολεμαΐδα, όπου θα διατηρηθούν εμβληματικές εγκαταστάσεις, ιστορικοί εκσκαφείς και άλλα στοιχεία που σημάδεψαν την πορεία της λιγνιτικής δραστηριότητας στη Δυτική Μακεδονία.

Κομβικό στοιχείο του σχεδίου μετάβασης αποτελεί η αποκατάσταση των εκτάσεων που για δεκαετίες φιλοξενούσαν ορυχεία. Σύμφωνα με τη ΔΕΗ, περισσότερα από 80.000 στρέμματα έχουν ήδη αποκατασταθεί, ενώ περίπου 55.000 στρέμματα αποδίδονται σταδιακά στο Ελληνικό Δημόσιο μέσω της εταιρείας ΜΕΤΑΒΑΣΗ Α.Ε. για νέες χρήσεις.

Οι εκτάσεις αυτές προορίζονται για αγροτική παραγωγή, δασικές αναπλάσεις, δραστηριότητες αναψυχής αλλά και εγκατάσταση νέων επιχειρήσεων. Η εταιρεία υποστηρίζει ότι η περιβαλλοντική αποκατάσταση αποτελεί βασική προϋπόθεση για την οικονομική αναγέννηση της περιοχής και τη δημιουργία ενός νέου παραγωγικού μοντέλου.

ΔΕΗ: Επενδυτικό σχέδιο-μαμούθ για πράσινη ενέργεια και ψηφιακή ανάπτυξη στη Δυτική Μακεδονία

Το συνολικό επενδυτικό πρόγραμμα της ΔΕΗ στη Δυτική Μακεδονία ανέρχεται σε 5,75 δισ. ευρώ και περιλαμβάνει έργα πράσινης ενέργειας, αποθήκευσης, τηλεθέρμανσης, παραγωγής υδρογόνου και αναβάθμισης υφιστάμενων ενεργειακών υποδομών.

Ωστόσο, το πλέον φιλόδοξο εγχείρημα αφορά την είσοδο της περιοχής στην ψηφιακή οικονομία. Η ΔΕΗ ανακοίνωσε ότι εντός του έτους αναμένεται να ξεκινήσει η κατασκευή Mega Data Center ισχύος 300 MW στον ΑΗΣ Αγίου Δημητρίου, με δυνατότητα μελλοντικής επέκτασης έως και το 1 GW.

Πρόκειται για μια επένδυση ευρωπαϊκής εμβέλειας, η οποία εκτιμάται ότι θα δημιουργήσει χιλιάδες θέσεις εργασίας τόσο κατά τη φάση της κατασκευής όσο και κατά τη λειτουργία της. Οι νέες θέσεις θα αφορούν κυρίως εξειδικευμένο προσωπικό στους τομείς της πληροφορικής, των τηλεπικοινωνιών, της ενέργειας και των τεχνικών έργων.

Η επιλογή της Δυτικής Μακεδονίας βασίζεται στα σημαντικά συγκριτικά πλεονεκτήματα της περιοχής: τις διαθέσιμες βιομηχανικές εκτάσεις, τις υφιστάμενες ενεργειακές υποδομές και τη δυνατότητα παροχής μεγάλων ποσοτήτων ηλεκτρικής ενέργειας.

Η διοίκηση της επιχείρησης εκτιμά ότι το έργο μπορεί να λειτουργήσει ως καταλύτης για την προσέλκυση διεθνών τεχνολογικών κολοσσών, ερευνητικών κέντρων και καινοτόμων επιχειρήσεων, μετατρέποντας τη Δυτική Μακεδονία σε περιφερειακό κόμβο ψηφιακών τεχνολογιών και τεχνητής νοημοσύνης.

Επενδύσεις, Data Centers και καθαρή ενέργεια στη Δυτική Μακεδονία

Η μετάβαση από τον λιγνίτη στη νέα εποχή της πράσινης ενέργειας και της ψηφιακής οικονομίας αποτελεί ένα από τα πιο φιλόδοξα αναπτυξιακά εγχειρήματα που έχουν υλοποιηθεί ποτέ στη Δυτική Μακεδονία. Μέσα από επενδύσεις δισεκατομμυρίων ευρώ σε καθαρές μορφές ενέργειας, σύγχρονες υποδομές, τεχνολογίες αποθήκευσης και ψηφιακά κέντρα δεδομένων, η περιοχή αποκτά νέες προοπτικές ανάπτυξης και απασχόλησης.

Σύμφωνα με το στρατηγικό σχέδιο της ΔΕΗ, η Δυτική Μακεδονία δεν εγκαταλείπεται μετά την εποχή του λιγνίτη, αλλά μετασχηματίζεται σε έναν σύγχρονο ενεργειακό και τεχνολογικό κόμβο διεθνούς εμβέλειας, δημιουργώντας τις προϋποθέσεις για βιώσιμη ανάπτυξη, νέες επενδύσεις και ευκαιρίες για τις επόμενες γενιές.

iefimerida.gr

Προτεινόμενα άρθρα για εσένα

Δυτ. Μακεδονια

Έκτακτο δελτίο καιρού και για τη Δυτική Μακεδονία

Σύμφωνα με το Έκτακτο Δελτίο Επικίνδυνων καιρικών φαινομένων που εξέδωσε η Εθνική Μετεωρολογική Υπηρεσία (ΕΜΥ), νέα επιδείνωση θα παρουσιάσει ο
Δυτ. Μακεδονια

Προσωρινή απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των φορτηγών αυτοκινήτων ωφέλιμου φορτίου άνω του 1,5 τόνων

Από τη Γενική Περιφερειακή Αστυνομική Διεύθυνση Δυτικής Μακεδονίας ανακοινώνεται η κατάσταση στο οδικό δίκτυο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας ανά Διεύθυνση