Ποια μεγάλα έργα περιλαμβάνονται στο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2025–2034 – Στο 1 δισ. ευρώ οι επενδύσεις
Επενδύσεις ύψους 1,02 δις ευρώ περιλαμβάνονται στο νέο Δεκαετές Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΔΕΣΦΑ 2025 – 2034, εκ των οποίων τα περίπου 32 εκατ. ευρώ αφορούν σε έργα υπό ολοκλήρωση και επιπλέον αυτών 399 εκατ. ευρώ σχετιζόμενα με έργα στρατηγικής σημασίας που θα έχουν ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2025.
Όπως προκύπτει από το Δεκαετές που τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση, τρία είναι τα νέα έργα που μπαίνουν στο πρόγραμμα του ΔΕΣΦΑ. Το πρώτο αφορά τη σύνδεση της Πτολεμαΐδας V και του Αγίου Δημητρίου με το ΕΣΜΦΑ.
Ο τρέχων προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται στα 69 εκατ. ευρώ, η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται τον Ιανουάριο του 2027 και η διάρκεια του έργου υπολογίζεται σε 20-24 μήνες.
Οι συνδέσεις με τις νέες εγκαταστάσεις της ΔΕΗ θα ενισχύσουν την αποδοτική αξιοποίηση του αγωγού Δυτικής Μακεδονίας και θα αυξήσουν την κατανάλωση φυσικού αερίου και ανανεώσιμων αερίων στη Δυτική Μακεδονία για τις επόμενες δεκαετίες, με ελάχιστο πρόσθετο κόστος.
Τροφοδοσία Ηπείρου και Αγρινίου μέσω αλυσίδας εφοδιασμού μικρής κλίμακας LNG
Το έτερο καινούριο έργο έχει προϋπολογισμό 130 εκατ. ευρώ, η τελική επενδυτική απόφαση τοποθετείται τον Ιούλιο του 2028 και η έναρξη λειτουργίας τον Οκτώβριο του 2030.
Βασικός στόχος του έργου είναι η παροχή φυσικού αερίου στην περιοχή της Ηπείρου και συγκεκριμένα στις περιοχές της Ηγουμενίτσας, των Ιωαννίνων, της Άρτας, της Πρέβεζας (καθώς και του Αγρινίου) με τον πλέον αποδοτικό και ασφαλή τρόπο.
Η τροφοδότηση των παραπάνω δήμων, συνολικού πληθυσμού ~ 290.000 κατοίκους (απογραφή 2021), των πολυάριθμων βιομηχανικών και αγροτικών εγκαταστάσεων της περιφέρειας Ηπείρου και των όμορων περιοχών και νομών, που δεν τροφοδοτούνται με φυσικό αέριο, αναμένεται να δώσει σημαντική ώθηση στην ανάπτυξη και να βελτιώσει ουσιαστικά τις περιβαλλοντικές συνθήκες.
Όπως αναφέρει ο ΔΕΣΦΑ, προκειμένου να καλυφθεί η ζήτηση των πόλεων προς τροφοδοσία, το φυσικό αέριο θα παρέχεται μεταβατικά με φορτηγά από τη Ρεβυθούσα και μετά την ολοκλήρωση του έργου, με πλοία μεταφοράς LNG, τα οποία θα προσδένουν σε κατάλληλα διαμορφωμένη αποβάθρα ή προβλήτα και θα τροφοδοτούν το LNG μέσω μιας μικρής εγκατάστασης εκφόρτωσης και αποθήκευσης στην περιοχή της Ηγουμενίτσας. Από εκεί, η τροφοδοσία φυσικού αερίου στα Ιωάννινα θα πραγματοποιείται μέσω αγωγού, ενώ στις γύρω πόλεις θα πραγματοποιείται μέσω φορτηγών LNG.
Το LNG θα μεταφέρεται στο λιμάνι της Ηγουμενίτσας μέσω πλοίου LNG μικρής κλίμακας (~3.500m3), όπου θα εκφορτώνεται σε εγκαταστάσεις αποθήκευσης (~3.000m3). Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή προβλήτας για την υποδοχή του πλοίου και την εκφόρτωση του LNG από το πλοίο στις εγκαταστάσεις αποθήκευσης. Η προβλήτα θα βρίσκεται κοντά στην περιοχή του λιμανιού της Ηγουμενίτσας.
Για τη μεταφορά φυσικού αερίου από τη δεξαμενή αποθήκευσης LNG της Ηγουμενίτσας στα Ιωάννινα, απαιτείται σύστημα επαναεριοποίησης σχεδιασμένο να καλύπτει ένα εύρος δυναμικότητας, με μέγιστη τιμή ~25.000 Nm3/h. Στη συνέχεια, η συμπίεση του φυσικού αερίου θα πραγματοποιείται με συστοιχία παλινδρομικών συμπιεστών (2 κύριων και 1 εφεδρικού), οι οποίοι θα είναι ικανοί να καλύψουν ένα εύρος ροών, με μέγιστο ~25.000 Nm3/h.
Η μεταφορά στα Ιωάννινα θα πραγματοποιηθεί μέσω αγωγού 10 ιντσών, μήκους 68 χλμ., ικανού να τροφοδοτήσει τη μέγιστη προβλεπόμενη ροή.
Αντίστοιχα, για τη μεταφορά του LNG από τη δεξαμενή αποθήκευσης στην Ηγουμενίτσα προς τις υπόλοιπες περιοχές (Άρτα, Πρέβεζα, Αγρίνιο) με φορτηγά LNG, θα κατασκευαστεί εγκατάσταση φόρτωσης φορτηγών.
Δεύτερη θέση φόρτωσης στις εγκαταστάσεις του Σταθμού Φόρτωσης Βυτιοφόρων (Truck Loading) της Ρεβυθούσας
Το τρίτο έργο έχει προϋπολογισμό 3,66 εκατ. ευρώ, η τελική επενδυτική απόφαση αναμένεται τον προσεχή Ιανουάριο και η έναρξη λειτουργίας τον Μάιο του 2027.
Το έργο περιλαμβάνει όλες τις απαραίτητες ενέργειες για την εγκατάσταση δεύτερης θέσης φόρτωσης στην εγκατάσταση φόρτωσης φορτηγών της Ρεβυθούσας. Η δεύτερη θέση θα επαναλάβει σε σχεδιασμό την πρώτη, η οποία βρίσκεται ήδη σε λειτουργία, διπλασιάζοντας τη δυναμικότητα του σταθμού, διευκολύνοντας την επέκταση της αγοράς στην Ελλάδα, βελτιώνοντας τη λειτουργική αποτελεσματικότητα του τερματικού σταθμού και ενισχύοντας την ασφάλεια εφοδιασμού της αγοράς ssLNG.
Η δεύτερη θέση φόρτωσης θα παρέχει την πρόσθετη δυναμικότητα που απαιτείται για την κάλυψη της προβλεπόμενης ζήτησης και θα διασφαλίζει τη διαρκή ομαλή λειτουργία, ακόμη και κατά τις περιόδους αιχμής.
ypodomes.com





