Connect with us

Επιστολή του Βουλευτή Γρεβενών Ανδ. Πάτση για τη κατάφωρη αδικία σε βάρος των Γρεβενών στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης

Γρεβενά

Επιστολή του Βουλευτή Γρεβενών Ανδ. Πάτση για τη κατάφωρη αδικία σε βάρος των Γρεβενών στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης

Επιστολή προς τον Πρόεδρο και τα μέλη της Συντονιστικής Επιτροπής ΣΔΑΜ καθώς και τον Αντιπεριφερειάρχη ΠΕ. Γρεβενών, απέστειλε ο Βουλευτής Γρεβενών κ. Ανδρέας Πάτσης αναφορικά με την κατάφωρη αδικία σε βάρος του Νομού Γρεβενών στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης (masterplan) που έχει κατατεθεί.

Ακολουθεί αναλυτικά το κείμενο της επιστολής:

Τρίτη, 20 Οκτωβρίου 2020

Προς: Συντονιστική Επιτροπή ΣΔΑΜ
– Πρόεδρο της Συντονιστικής Επιτροπής, κ. Κ. Μουσουρούλη
– Γενικό Γραμματέα Οικονομικής Πολιτικής, κ. Χρ. Τριαντόπουλο
– Γενικό Γραμματέα Δημοσίων Επενδύσεων και ΕΣΠΑ, κ. Δ. Σκάλκο
– Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών, κα Αλ. Σδούκου
– Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γ. Κασαπίδη
– Διοικητή ΟΑΕΔ, κ. Σπ. Πρωτοψάλτη
– Διευθύνοντα Σύμβουλο ΔΕΗ, κ. Γ. Στάσση
Κοιν.: Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Γρεβενών, κ. Ιων. Γιάτσιο

Θέμα: Διόρθωση της κατάφωρης αδικίας σε βάρος του Νομού Γρεβενών στο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης
Το σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης λιγνιτικών περιοχών (masterplan) που κατατέθηκε πρόσφατα προς δημόσια διαβούλευση αποτελεί πράγματι ένα φιλόδοξο σχέδιο, όπως άλλωστε σημειώνεται και στην ίδια την έκθεση, με στόχο να καταστήσει την Ελλάδα πρωτοπόρο στην Ευρώπη και διεθνές παράδειγμα βέλτιστης πρακτικής για τη δίκαιη μετάβαση και την οικονομική ανάπτυξη. Παρά το γεγονός όμως ότι στο ίδιο σημείο το σχέδιο αναφέρεται και ως «ολιστικό», κάθε άλλο παρά αυτό τον χαρακτηρισμό θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει ο οποιοσδήποτε αντικειμενικός αναγνώστης αυτού του σχεδίου, τουλάχιστον σε ότι αφορά την παροχή ενισχύσεων, ελαφρύνσεων και κινήτρων ως προς την κατανομή τους σε επίπεδο περιφερειακών ενοτήτων.
Στην πραγματικότητα το προτεινόμενο Σχέδιο Δίκαιης Αναπτυξιακής Μετάβασης, εφόσον επικυρωθεί σε αυτή του την μορφή, θα επιτείνει ακόμη περισσότερο την υφιστάμενη κατάσταση της Δυτικής Μακεδονίας των δύο ταχυτήτων. Στη μία πλευρά οι καθ’ αυτές ενεργειακές περιοχές που απολάμβαναν μέχρι πρόσφατα τα οικονομικά οφέλη αλλά και τις ελαφρύνσεις της λιγνιτικής δραστηριότητας και στην άλλη οι περιοχές που δεν αποκόμισαν ποτέ οποιοδήποτε όφελος από αυτή τη δραστηριότητα, που μαστίζονται από την ανεργία και που παρουσιάζουν σταθερά ένα από τα χαμηλότερα ποσοστά κατά κεφαλήν εισοδήματος πανελλαδικά.
Στην δεύτερη αυτή κατηγορία ανήκει σαφέστατα ο Νομός Γρεβενών που στην εφαρμογή αυτού του Σχεδίου θα βρεθεί σε ακόμη χειρότερη κατάσταση από αυτή που βρίσκεται σήμερα. Γιατί όπως μαρτυρούν τα επίσημα στοιχεία, τα Γρεβενά αποτελούν έναν από τους πλέον οικονομικά αδύναμους Νομούς, πρωταθλητή της ανεργίας που όντας μέρος της Δυτικής Μακεδονίας των εύρωστων ενεργειακών Δήμων οι οποίοι ανεβάζουν τους συνολικούς οικονομικούς δείκτες της Περιφέρειας, δεν μπόρεσε ποτέ ως τώρα να αξιοποιήσει προς όφελος του οποιοδήποτε χρηματοδοτικό εργαλείο θεσπίστηκε για οικονομικά αδύναμες περιοχές.
Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο και τώρα, στο σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης όχι μόνο δεν προβλέπεται οποιαδήποτε ενίσχυση και ενθάρρυνση των επενδύσεων στο Νομό Γρεβενών, αλλά ουσιαστικά καταδικάζεται σε μεγαλύτερο οικονομικό μαρασμό και φτώχεια. Ποια επένδυση μικρή ή μεγαλύτερη πρόκειται να πραγματοποιηθεί στα Γρεβενά, όταν ο οποιοδήποτε ενδιαφερόμενος μπορεί να πραγματοποιήσει την ίδια επένδυση με επιπλέον ενίσχυση 20% σε απόσταση μόλις λίγων χιλιομέτρων; Πώς μπορούμε να χαρακτηρίζουμε ένα σχέδιο ως «δίκαιο» όταν οι διατάξεις του παγιώνουν μια ανισότητα δεκαετιών και καταδικάζουν έναν ολόκληρο Νομό στην ανυπαρξία;
Αντίστοιχα, σε ό τι αφορά στο σκέλος των ελαφρύνσεων του ενεργειακού κόστους για τους πολίτες, τα Γρεβενά μένουν και πάλι εκτός του σχεδιασμού. Παρά το γεγονός ότι πρόκειται για έναν κατεξοχήν ορεινό Νομό, με μακρύ και σκληρό χειμώνα και με χαμηλότερες θερμοκρασίες από τον μέσο όρο της Περιφέρειας Δυτικής Μακεδονίας δεν υπάρχει καμία πρόβλεψη για την ενίσχυση αυτών των πολιτών που παλεύουν εννέα μήνες το χρόνο με το κρύο. Ήδη στο πρόγραμμα «Εξοικονομώ- Αυτονομώ» παρέχεται ενίσχυση επιπλέον 10% για τους ενεργειακούς δήμους, ενώ για τα ορεινά Γρεβενά που το έχουν περισσότερη ανάγκη, όχι. Η ανισότητα αυτή καταργεί έναν από τους πλέον βασικούς άξονες της ενεργειακής μετάβασης που δεν είναι άλλος από το κοινωνικό της πρόσημο.
Δυστυχώς, οι φόβοι που είχα εκφράσει στην από 03/07/2020 επιστολή μου προς τον Περιφερειάρχη Δυτικής Μακεδονίας, κ. Γιώργο Κασαπίδη που προΐσταται των διαβουλεύσεων εκ μέρους των τεσσάρων Νομών της Περιφέρειάς μας, επιβεβαιώθηκαν. Ο αποκλεισμός όμως για μια ακόμη φορά των Γρεβενών από μια πραγματική ευκαιρία οικονομικού και ενεργειακού μετασχηματισμού, δεν προκαλεί εντύπωση όταν αποφασίζεται με όρους εκλογικής δύναμης και αριθμού ψήφων. Προκαλεί όμως έκπληξη όταν στην επιτροπή μετέχουν πρόσωπα που συνδέονται με τον Νομό Γρεβενών και θα έπρεπε όχι μόνο να γνωρίζουν τα προβλήματά του καλύτερα αλλά να μάχονται υπέρ του όταν μια κατάφωρη αδικία πραγματοποιείται σε βάρος του.
Σας καλώ λοιπόν, έστω και την ύστατη στιγμή να μην καταδικάσετε το Νομό Γρεβενών σε μεγαλύτερο οικονομικό μαρασμό. Σας καλώ να ορίσετε τις ελαφρύνσεις και τις ενισχύσεις οριζόντια, ώστε το σχέδιο δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης, να είναι όχι κατ’ όνομα αλλά πραγματικά Δίκαιο για το Νομό Γρεβενών και τους Γρεβενιώτες.

Με εκτίμηση,

Ανδρέας Πάτσης
Βουλευτής Ν. Γρεβενών- Νέα Δημοκρατία

Continue Reading
You may also like...

Δημοφιλή νέα

Facebook

APXH