Connect with us

Στο ναδίρ η επιχειρηματικότητα στα Γρεβενά!

Γρεβενά

Στο ναδίρ η επιχειρηματικότητα στα Γρεβενά!

Στα καφενεία, τις καφετέριες, τα ψητοπωλεία και τα σουβλατζίδικα συνεχίζει να «ανθεί»… η επιχειρηματικότητα στα Γρεβενά της οικονομικής ύφεσης. Έπειτα από 9 χρόνια κρίσης, οι νέες επιχειρήσεις που ανοίγουν στα Γρεβενά αφορούν στη συντριπτική τους πλειοψηφία την εστίαση και διασκέδαση και όχι σε κλάδους όπως είναι η μεταποίηση ή η τεχνολογία.

Αδιάψευστος μάρτυρας τα στοιχεία του Επιμελητηρίου Γρεβενών, σύμφωνα με τα οποία, από 1/1/2009 μέχρι και το τέλος του 2017 (31 12, στο τομέα των υπηρεσιών παρουσιάζεται η μεγαλύτερη “κινητικότητα”, καθώς έχουν εγγραφεί 593 συνολικά επιχειρήσεις, στη συντριπτική τους πλειοψηφία Ατομικές, όταν οι αντίστοιχοι αριθμοί είναι πολύ μικρότεροι σε όλα τα άλλα τμήματα (Εμπορικό 259, Μεταποίηση 131, Τουριστικό 29).

Μάλιστα αυτός είναι και ο κλάδος με το μικρότερο αρνητικό ισοζύγιο διαγραφών – εγγραφών την 9ετία της κρίσης με -28,9% (Εμπορικό -36,8%, Μεταποίηση -50%, Τουριστικό -53,8%), ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι είναι και ο μοναδικός που τη τελευταία διετία κατέγραψε θετικό ισοζύγιο εγγραφών διαγραφών (εγγράφηκαν 49 και διαγράφηκαν 37 το 2016 και 43 έναντι 36 το 2017).

Είναι ενδεικτικό ότι τη τελευταία χρονιά, από τις 61 συνολικά επιχειρήσεις που άνοιξαν στα Γρεβενά, οι 43 είναι στο κλάδο των Υπηρεσιών και από αυτές οι 40 είναι ατομικές επιχειρήσεις. Ακόμη πιο τραγικό, όμως, είναι το στοιχείο που δείχνει ότι ολόκληρο το 2017 στα Γρεβενά, άνοιξαν μόλις 5 επιχειρήσεις στο τομέα της Μεταποίησης Η μεγάλη…σπουδή που δείχνουν οι Γρεβενιώτες να αποκτήσουν τη δική τους ατομική επιχείρηση παροχής υπηρεσιών και, κυρίως, εστίασης σε σχέση με οποιαδήποτε άλλη, εξηγείται ως επιχειρηματικότητα… ανάγκης.

Μακροχρόνια άνεργοι, μισθωτοί του ιδιωτικού τομέα που έμειναν άνεργοι και οι οποίοι συνεταιριζόμενοι δυο-δυο, τρεις-τρεις αποφάσισαν, πρωτίστως για να επιβιώσουν, να «ανοιχτούν» σε τομείς που είχαν τις μεγαλύτερες πιθανότητες να έχουν μία έστω πρόσκαιρη ρευστότητα, όπως ο τομέας των καφέ και του έτοιμου φαγητού, εργαζόμενοι που συνταξιοδοτήθηκαν και πήραν το εφάπαξ, γονείς που θέλουν να επενδύσουν στην επαγγελματική αποκατάσταση των παιδιών τους και αυτοαπασχολούμενοι, οι οποίοι αποφασίζουν να αλλάξουν αντικείμενο δραστηριότητας, είναι μεταξύ όσων επιλέγουν να δοκιμαστούν στο στίβο της καφεστίασης, είτε μεμονωμένα, είτε μέσω franchising, με στόχο να εξασφαλίσουν ένα αξιοπρεπές εισόδημα για τους ίδιους αλλά και τα μέλη των οικογενειών τους, συνήθως άνεργα ή μερικώς απασχολούμενα με πολύ χαμηλές αμοιβές.

Άλλωστε, ο νέος άνεργος χρειάζεται κάτι «γρήγορο και εύκολο» για να βγάλει τον επόμενο μήνα και η εστίαση, ανέκαθεν, αντιμετωπιζόταν ως κάτι που μπορεί να κάνει οποιοσδήποτε. Αντίθετα, οι λεγόμενοι παραγωγικοί κλάδοι (εξαγωγές, μεταποίηση κλπ) απαιτούν επενδύσεις ( λεφτά δεν υπάρχουν ενώ έχει εκλείψει και η τραπεζική χρηματοδότηση), εκπαίδευση και αρκετό χρόνο.

Μάλιστα τώρα, που τα μισθώματα των καταστημάτων, ειδικά εκτός των κεντρικών εμπορικών οδών, έχουν ισοπεδωθεί και η αγορά έχει γεμίσει με φθηνό μεταχειρισμένο επαγγελματικό εξοπλισμό, ο καθένας μπορεί να πιστεύει ότι θα πιάσει την καλή ανοίγοντας ένα café ή ένα ταχυφαγείο. Το κακό, ωστόσο, είναι ότι αυτές οι επιχειρήσεις κλείνουν μέσα σε έξι μήνες ή ένα, δύο χρόνια αργότερα, για να τις ανοίξει κάποιος άλλος και πάει λέγοντας… Χαρακτηριστικά να αναφέρουμε ότι το 2017, διαγράφηκαν συνολικά 72 επιχειρήσεις, το 50% των οποίων (36) ήταν επιχειρήσεις του τομέα των υπηρεσιών Βέβαια, αυτή η εικόνα δεν αντιπροσωπεύει μόνο τα Γρεβενά αλλά και ολόκληρη τη χώρα.

Οι νέες επιχειρήσεις που ανοίγουν, κατά 50% λιγότερες σε σχέση με το 2008, εξακολουθούν να δραστηριοποιούνται στην πλειονότητά τους στη μαζική εστίαση και διασκέδαση, και όχι σε κλάδους όπως είναι η μεταποίηση ή η τεχνολογία. Σύμφωνα με τη τελευταία έκθεση επιχειρηματικότητας του ΙΟΒΕ που δημοσιεύθηκε το περασμένο Δεκέμβριο, στη χώρα μας το 7,7% των νέων επιχειρήσεων αφορούν τον πρωτογενή τομέα, το 16,6% τη μεταποιητική δραστηριότητα, το 17,6% τις υπηρεσίες προς επιχειρήσεις και το εντυπωσιακό 58,1% τις υπηρεσίες/προϊόντα προς καταναλωτές, ποσοστό που είναι από τα μεγαλύτερα στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Δυστυχώς, η ελληνική οικονομία αναζητεί ακόμα νέο παραγωγικό μοντέλο που να επικεντρώνεται στην καινοτομία και στην εξωστρέφεια. ”Πρωϊνή” Γρεβενών

Δημοφιλή νέα

Facebook

APXH